PolyNautic heeft met 7 jaar sponsorship veel tijd en energie gestoken in de DB-20, en heeft daardoor ook zaken geleerd. Er wordt gewerkt op de grens van wat kan met carbon en moderne techniek, en dat biedt soms inzichten die bij “kunststof in jachtbouw” voor klanten toegepast kunnen worden. Na de verhuizing eind 2020 naar Woudsend heeft PolyNautic dan ook in het nieuwe bedrijfspand een ruimte speciaal voor het DB-20 Solar Boat Racing Team ter beschikking gesteld. Het studenten-team kan hier werken aan modificaties en verbetering van de raceboot.

Werkruimte voor het Solar Racing Team op het nieuwe adres van PolyNautic in Woudsend.

We schrijven 2014, het jaar dat de V20 solar raceboot is bedacht door Vripack uit Sneek. Voor het ontwikkeltraject na de tekentafel werd een samenwerking aangegaan met PolyNautic en Eitze Dijkstra Jachtschilder. De eerste V20 voer (vloog) al in 2015 op z’n hydrofoils. Een doorbraak was gerealiseerd: een draagvleugel-vaartuig op zonne-energie!

Dit nieuwe concept had en heeft nog steeds een enorme potentie en grote belangstelling. Al snel waren er partijen of vermogende particulieren die een V20 solar raceboot wilden bestellen. Dit heeft geleid tot de productie van een ?-tal extra V20’s in 2015-2016.  Er was een eenheidsklasse solar raceboten ontstaan waarmee wedstrijden konden worden georganiseerd.

Met studenten van de NHL in Leeuwarden is een racing team geformeerd voor de eerste V20 die de naam “DB-20” kreeg. Met dit racing team en de sponsoren Vripack, PolyNautic en Eitze Dijkstra Jachtschilder is in 2016 aan de eerste wedstrijd in Grou meegedaan. Het racen was een mooi middel om het concept verder onder de aandacht van bedrijven en het publiek te brengen.

Nog in hetzelfde jaar 2016 werd deelgenomen aan een wedstrijd op de Middellandse zee bij Monaco. In de jaren erna volgden meer wedstrijden en het aantal deelnemers en sponsors in de V20-klasse steeg.  De DB-20 heeft onder meer deelgenomen aan de jaarlijkse zonneboten race in Monaco en het NK in Akkrum, een race in Rotterdam tijdens de wereldhavendagen in 2017, een race bij Pumerend en een race van Groningen via Esonstad naar Leeuwarden in 2018.

Het DB-20 Solar Boat Racing Team is in 2018 wereldkampioen zonneboot racen in de V20-klasse geworden op basis van de over all score van alle gevaren races in dat jaar.

Met studenten van de NHL in Leeuwarden is een racing team geformeerd voor de eerste V20 die de naam “DB-20” kreeg. Met dit racing team en de sponsoren Vripack, PolyNautic en Eitze Dijkstra Jachtschilder is in 2016 aan de eerste wedstrijd in Grou meegedaan. Het racen was een mooi middel om het concept verder onder de aandacht van bedrijven en het publiek te brengen.

Nog in hetzelfde jaar 2016 werd deelgenomen aan een wedstrijd op de Middellandse zee bij Monaco. In de jaren erna volgden meer wedstrijden en het aantal deelnemers en sponsors in de V20-klasse steeg.  De DB-20 heeft onder meer deelgenomen aan de jaarlijkse zonneboten race in Monaco en het NK in Akkrum, een race in Rotterdam tijdens de wereldhavendagen in 2017, een race bij Pumerend en een race van Groningen via Esonstad naar Leeuwarden in 2018.

Het DB-20 Solar Boat Racing Team is in 2018 wereldkampioen zonneboot racen in de V20-klasse geworden op basis van de over all score van alle gevaren races in dat jaar.

Met de ondersteuning door PolyNautic heeft het DB-20 Solar Boat Racing Team behalve racen ook continu gewerkt aan verbeteringen aan de raceboot. Zo is in het begin een laag van de carbon romp weggeschuurd om gewicht te verkleinen, en is in 2017 ge-experimenteerd met nieuwe foils in T-vorm.

In 2018 is een compleet nieuwe custom made 10kW aandrijflijn ontwikkeld, ter vervanging van de standaard 4kW Torqueedo motor. Tijdens deze verbouwing zijn allerlei nieuwe productmethodes getest en ingezet, zoals het werken met vacuum bij het maken van carbon onderdelen. Ook is de motorcontroller zo ontworpen dat deze gekoeld wordt door het water wat langs de motor stroomt.

Inmiddels is de derde uitvoering van de foils aan de voorzijde ontwikkeld. Door slimme computergestuurde stelmogelijkheden tijdens het foilen is de verwachting hiermee weer iets meer afstand in iets minder seconden te kunnen afleggen met dezelfde elektrische energie.

Met de ondersteuning door PolyNautic heeft het DB-20 Solar Boat Racing Team behalve racen ook continu gewerkt aan verbeteringen aan de raceboot. Zo is in het begin een laag van de carbon romp weggeschuurd om gewicht te verkleinen, en is in 2017 ge-experimenteerd met nieuwe foils in T-vorm.

In 2018 is een compleet nieuwe custom made 10kW aandrijflijn ontwikkeld, ter vervanging van de standaard 4kW Torqueedo motor. Tijdens deze verbouwing zijn allerlei nieuwe productmethodes getest en ingezet, zoals het werken met vacuum bij het maken van carbon onderdelen. Ook is de motorcontroller zo ontworpen dat deze gekoeld wordt door het water wat langs de motor stroomt.

Inmiddels is de derde uitvoering van de foils aan de voorzijde ontwikkeld. Door slimme computergestuurde stelmogelijkheden tijdens het foilen is de verwachting hiermee weer iets meer afstand in iets minder seconden te kunnen afleggen met dezelfde elektrische energie.